We lezen en inspireren…
Dit blogbericht gaan we vullen met boekbesprekingen. Op deze manier kunnen we elkaar ook op afstand inspireren. Voel je vrij om een boekbespreking in te sturen en om je je reactie met anderen te delen.
Hogejaku, de Japanse kunst van het loslaten van Shunmyo Masuno
“Gelezen” is een groot woord; het boekje nodigt uit tot bladeren en zo her en der wat dagelijkse wijsheid tot je nemen. Vaak is er het gevoel – misschien beter verwoord met: herkenning – “ja, dat snap ik” of “dat weet ik”. Dat kan natuurlijk leiden tot desinteresse – want je denkt er niets nieuws van op te pakken. Voor mij geldt iets anders, nl. het besef dat ook al weet ik wat hij beschrijft, ik me de vraag nogal eens kan stellen: en handel je er ook naar? En die uitnodiging in beweging naar de eigen binnenkant boeit me in dit boekje enorm.
Dus hoe eenvoudig het ook mag lijken, ik raad het aan om het boek in je bereik te hebben. Dit boek heeft 99 raadgevingen. Hieronder volgt er een:
‘Tijd in afzondering doorbrengen is heel belangrijk.. Je hebt tijd alleen met je gedachten nodig om te kunnen bepalen waar je bent geweest en waar je naar toe gaat, om je gedrag te onderzoeken, om dingen die in de wereld zijn gebeurd te bestuderen en te overdenken hoe ze jou beïnvloeden… Zorg voor tijd alleen”
Shunmyö Masuno
De schrijver is Zenmonnik en hoofdpriester van een 450 jaar oude zen-boeddhistische tempel in Japan en is een wereldwijd zeer gewaardeerde landschapsarchitect en ontwerper van zen tuinen. Hij geeft lezingen en schreef onder andere boeken over zen en de kunst van eenvoudig leven en zen en de kunst van zorgeloos leven.
7 juli 2025 ingezonden door José van Sante
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Verzinken in God, Zenmeditatie en christelijk gebed van Ichiro Okumura, ocd
Toen ik het boekje kreeg als present, ben ik er direct in begonnen te lezen. De ondertitel (de kombinatie van gebed en Zenmeditatie maakte me nieuwsgierig. Ik bleef doorlezen want de eenvoudige taal, de heldere beschrijvingen, de vergelijking tussen de cultuur van bidden in het westen met meditatie en de oosterse traditie – het boekje (plm. 140 pagina’s tekst) gaf me uitleg en inzicht die me zeer welkom waren.
Ik zal een aantal stukjes citeren die mij het noteren waard waren:
Om de diepte van het gebed te verstaan is het nodig het gebed als een zwijgen voor God (de binnenkant) te plaatsen tegenover het gebed als een spreken met God (de buitenkant). Daaruit vloeit een derde omschrijving voort: bidden betekent luisteren naar God.
“Het is belangrijk hier aan te halen wat luisteren naar de stem van Christus betekent voor iemand die Hem wil volgen: luisteren is loskomen, zuiveren. ………Hij moet zelf niets worden, naakt de Naakte volgen – “nudus nudum sequitur” zoals Hieronymus het uitdrukt.”
“Het gebed van de christen voltrekt zich in het geloof, in het zijn voor God en vooral in het handelen. Dat betekent dat je moet verlangen Gods wil te vervullen. Dit is de existentiële natuur van het gebed, je kunt het ook een spiritualiteit van het handelen noemen.”
“Deze nieuwe kijk op het gebed, m.n. God alles geven, overstijgt de diversiteit van de menselijke mogelijkheden. Alle mensen worden in God tot één lichaam. Het gebed van elke mens afzonderlijk mondt uit in het gebed van de mensheid. Hier is bidden niet een privéaangelegenheid tussen God en de mens. Het is om de God van alle mensen te doen.”
Augustine Ichiro Okumura, OCD Japan, geboren 1923 – gestorven 2014
in 1951 trad hij in Frankrijk toe tot de Karmel; in zijn jeugd was hij een ijverig aanhanger van zen
1 juni 2025 ingezonden door José van Sante
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
boekbesprekingen kun je sturen naar webmaster@karmelbeweging.nl